Metingen

Intake gesprek

Het intake gesprek vindt plaats aan de hand van een ingevulde vragenlijst over je leefstijl. Familiaire gezondheidsproblematiek, gezondheidsproblemen nu en in het verleden, voeding, lichaamsbeweging, slaap, ontspanning en mentaal-emotionele belastbaarheid worden besproken. Aan de hand van de vragenlijst en het gesprek bepaalt je healthcoach of je een (sub)maximale inspanningstest kunt uitvoeren.

BMI

De Body Mass Index (BMI) is een index voor het lichaamsgewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van je gezondheidsrisico.

Bloeddruk

Bloeddruk is de druk die op de slagaders staat als het bloed rondgepompt wordt. Een hoge bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten

 

Lichaamssamenstelling

De meting van lichaamssamenstelling geeft de verhouding weer tussen het vetpercentage en het percentage spiermassa waaruit je lichaam bestaat. Daarnaast wordt ook de hoeveelheid visceraal vet gemeten. Visceraal vet is het vet dat zich om de buikorganen bevindt. Te veel visceraal vet beïnvloed de stofwisseling waardoor er een verhoogd risico is op hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

 

Glucose

Een te hoog cholesterol vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Cholesterol bestaat uit slecht cholesterol (LDL) en goed cholesterol (HDL). Een verhoogt totaal cholesterol kan betekenen dat je een te hoge LDL hebt. LDL nestelt zich gemakkelijk in de vaatwanden, waardoor deze op lange termijn vernauwd kunnen raken en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

Kracht

Om een beeld te krijgen van je spierkracht meten wij de handknijpkracht. Wetenschappelijk bewijs laat zien dat het meten van de maximale handknijpkracht een goede inschatting van de spierfunctie geeft en gerelateerd is aan de totale hoeveelheid spiermassa in het lichaam.

HRV

Het hartritme varieert voortdurend, met andere woorden de tijds-intervallen tussen hartslagen wisselen constant. Dit noemen we Hart Ritme Variabiliteit (HRV). HRV geeft belangrijke informatie over de toestand van het lichaam. De mate van samenhang in de HRV wordt hartcoherentie genoemd en is zeer gevoelig voor emotionele veranderingen, zoals stress. Hartcoherentie is daarom een sterke indicator van emotioneel welzijn. Negatieve emoties, zoals stress en frustratie, veroorzaken een chaotisch hartritme. Dat kan leiden tot verminderd functioneren van cognitieve functies, zoals helderheid van denken, de strategische beslissingen die je neemt en de manier waarop je communiceert.

Rustmetabolisme

Het rustmetabolisme, de basisverbranding van het lichaam, bepaalt de hoeveelheid energie die het lichaam nodig heeft om zichzelf in stand te houden. Deze waarde is cruciaal voor het slagen van een dieet en/of voedingspatroon, zowel voor gewichtstoename, -afname als behoud van een gezond gewicht.

 

Vo2-max

De maximale zuurstofopname vermogen test (VO2max) is een methode om je conditieniveau te bepalen. Het vermogen van maximale zuurstofopname bepaalt hoeveel zuurstof je tijdens (sub)maximale inspanning kunt benutten. Naar mate dit getal hoger is, is er sprake van een betere zuurstofvoorziening naar de spieren. Een goede zuurstofvoorziening resulteert in een lager energieverbruik, wat sportprestaties ten goede komt.

Voedselintolerantie

Lenigheid

Je lenigheid wordt gemeten met de sit-and-reach test. Deze test meet de flexibiliteit van je hamstrings en rug en geeft een goede indicatie van de lenigheid en flexibiliteit van je hele lichaam.

Cortisol

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol ontstaat bij iedere vorm van stress en heeft als doel om ons reactievermogen te versnellen. Maar dit kan zich ook uiten in diverse negatieve reacties, zoals bijvoorbeeld: een verhoogde bloeddruk, spanningshoofdpijnen, pijnlijke spieren of zelfs een Burn-out. De cortisol wordt gemeten met een speeksel test.

Zorgeloos Fit maakt gebruik van de professionele voedselintolerantietest ImuPro 100. Hiermee wordt voor 90 verschillende voedingstoffen getest of er sprake is van een voedselintolerantie. De meting wordt gedaan door bloed af te nemen. Je ontvangt een rapportage met de testresultaten, waarbij de voedingsstoffen worden ingedeeld in mate van intolerantie. Zo kan je aan de hand van dit overzicht je voedingspatroon aanpassen.

Persoonlijk Leefstijladvies

Je krijgt direct een persoonlijk leefstijladvies aan de hand van de resultaten die uit je healthcheck naar voren komen en stelt samen met je healthcoach, persoonlijke doelen op. Je krijgt bijvoorbeeld tips over het aanpassen van je voedingspatroon of werkprivé balans, maar ook om bijvoorbeeld een hardloopschema veilig en goed op te bouwen. Binnen 48 uur ontvang je schriftelijk een rapportage van je gezondheid. Indien gewenst, brengen wij je in contact met een hulpverlener (diëtist, mindfulness coach, personal trainer) bij jou in de buurt om aan je persoonlijke doelen te werken.